Influenţa mass-media asupra percepţiei obezităţii

Noi cercetări privind influenţa mass media asupra felului în care este percepută obezitatea de către consumatori au evidenţiat rezultatele în urma examinării diverselor perspective asupra acesteia. Rezultatele includ atât suport şi înţelegere din partea consumatorului, cât şi multiple prejudecăţi faţă de persoanele supraponderale.

Cercetătorii de la Universităţile Chapman, UCLA şi Stanford au publicat informaţii legate de felul în care mass media poate influenţa percepţia obezităţii de către publicul larg.

David Frederick, profesor asistent de psihologie în cadrul Universităţii Chapman şi conducătorul studiilor, este de părere că mass media are capacitatea de a înrăutăţi prejudecăţile oamenilor asupra acestei condiţii de sănătate şi de a mări taxele de asigurare pentru aceştia. Un astfel de aspect este extrem de negativ, fiindcă stigmatul supraponderii poate afecta în moc nociv sănătatea celor afectaţi, accesul acestora la locurile de muncă, veniturile, educaţia şi asistenţa lor medicală.

Echipa de cercetători a efectuat 3 experimente.  Pentru început, participanţii au citit diverse articole de ştiri care portretizau obezitatea în moduri variate pentru a verifica dacă acestea pot modifica atitudinea lor faţă de afecţiune. Articolele abordau subiecte precum cele mai jos:

  1. „Drepturile supraponderalilor” – subliniază ideea că obezitatea nu este altceva decât o altă formă corporală, iar discriminarea şi prejudecăţile sunt inacceptabile.
  2. „Sănătate la orice mărime” – subliniază ideea că o persoană poate fi supraponderală şi, în acelaşi timp, sănătoasă, dacă urmează un program de exerciţii fizice şi o dietă adecvată.
  3. „Criza în domeniul sănătăţii publice” – prezintă obezitatea ca o criză care necesită intervenţia guvernului.
  4. „Responsabilitate personală” – sugerează faptul că factorii care cauzează supraponderea sunt alegerile nepotrivite în materie de dietă şi lipsa exerciţiilor fizice, nu factorii genetici sau sociali.

În cadrul experimentelor, participanţii au avut acces la articole de ştiri care prezentau subiectele de mai sus. Studiile au continuat apoi cu prezentarea imaginilor pe calculator ale unor femei cu diverse forme şi greutăţi corporale, iar participanţi la studiu au avut sarcina de a răspune la întrebarea „Poate o femeie să fie sănătoasă la oricare greutate?”.

Studiul a demonstrat faptul că este posibilă schimbarea atitudinii vis-a-vis de femeile supraponderale. Persoanele care au citit articolele cu subiectele 1 şi 2 au fost de părere că o femeie poate fi sănătoasă indiferent de greutatea pe care o are (un procentaj de 65-71% dintre participanţi), spre deosebire de persoanele care au citit articolele su cubiectele 3 şi 4.

Participanţii s-au dovedit a fi binevoitori să creadă şi să afirme că o femeie obeză poate fi sănătoasă.

Altă secţiune a studiului a implicat măsurarea prejudecăţilor anti-suprapondere şi ideea că obezitatea este periculoasă. Doar subiectele legate de ðrepturile supraponderalilor” au redus prejudecăţile, în cazul celorlalte persoane, ele rămânând valabile.

Cercetările au evidenţiat, în final, faptul că mass media are capacitatea de a influenţa atitudinea asupra obezităţii. Studiile au concluzionat faptul că, cel puţin în SUA, există o respingere de-a dreptul viscerală a persoanelor care suferă de obezitate, fiind vorba de o adevărată stigmatizare a lor. Prezentarea acesteia prin intermediul mass media nu face altceva decât să întărească atitudinea anti-suprapondere.

Participanţii la studiu au fost studenţi de la Universitatea din California care au crescut într-un context în care criza sănătăţii publice era pregnantă şi presiunea de a fi normoponderal sau subponderal era destul de ridicată.

Etichete

Contact

    Important

    *Informațiile prezentate pe pagină au caracter orientativ. Rezultatele intervențiilor variază de la o persoană la alta în funcție de sex, vârstă, condiția fizică etc. Veți primi o explicație detaliată, personalizată, privind beneficiile și riscurile intervenției în urma consultației cu Dr. Marius Fodor.