Litiaza biliară: cauze, simptome şi diagnostic

Având simptome precum dureri în zona subcostală, migrene sau gust amar, litiaza biliară îşi face simţită prezenţa în viaţa multora. Iată ce trebuie să ştii despre această afecţiune:

Ce este litiaza biliară?

Calculii biliari sau pietrele la fiere apar în vezica biliară sau în căile biliare, fapt care se traduce clinic prin sindromul dispeptic biliar şi colici biliare. Uneori, această afecţiune poate avea o evoluţie complet asimptomatică.

Calculii biliari pot fi cu colesterol (multipli şi faţetaţi sau unici cu formă cilindrică sau ovală, de culoare albă-gălbuie) sau pigmentari (mici, multipli, asprii, neregulaţi, negri, măslinii, având aspectul lucios).

Cauzele litiazei biliare

Obezitatea poate creşte riscul litiazei biliare, producând colesterol biliar în cantităţi mari.

Dieta reprezintă o altă cauză a apariţiei afecţiunii, iar scăderea fibrelor din alimentaţie, alături de prelungirea timpului de tranzit sunt consideraţi factori favorizanţi pentru litiaza biliară. Pe de altă parte, dieta vegetariană este considerat a fi una protectivă împotriva afecţiunii.

Odată cu înaintarea în vârstă, prevalenţa litiazei biliare creşte, până la vârsta de 75 de ani, 20% dintre bărbaţi şi 35% dintre persoanele de sex feminin având calculi biliari de colesterol, aşadar, şi vârsta poartă un rol important în dezvoltarea bolii.

Sexul şi hormonii estrogeni pot constitui cauze ale litiazei, deoarece femeile dezvoltă afecţiunea de 2 ori mai des decât bărbaţii, iar cele care consumă anticoncepţionale sau tratamente postmenopauză au o incindenţă crescută a litiazei.

O altă cauză a litiazei biliare este constituită de factorii genetici astfel: rudele unui pacient cu litiază biliară prezintă un risc de 2-4 ori mai mare pentru aceasta şi, mai mult, s-a constatat ca factorul ereditar predispozant ar fi apoproteina E.

Tot factori de risc sunt si nivelul scăzut al HDL şi nivelul crescut al trigliceridelor.

Ciroza hepatică provoacă în 30% dintre cazurile de litiază biliară, însă nu se recomandă colecistectomia, decât în cazurile unor complicaţii care pot ameninţa viaţa, fiindcă intervenţia poate precipita insuficienţa hepatică.
Alte posibile cauze ale litiazei biliare sunt:

Simptomele litiazei biliare

Există mai multe forme clinice ale litiazei biliare:

Litiaza asimptomatică, formă ce este diagnosticată întâmplător şi nu are nevoie de tratament.

Forma cu sindrom dispeptic biliar cu următoarele simptome:

Forma bolii care este însoţită de colica biliară, datorându-se migrării calculilor.

Colecistita cronică este asociată cu simptome nespecifice precum:

Pe parcursul unei colecistite acute, colecistul poate fi perforat şi pot apărea fistule biliare interne urmate de ileus biliar. În cazul în care un calcul migrează în coledoc, acesta poate fi eliminat silenţios în duoden, poate genera un episod de pancreatită acută sau poate rămâne în duct, producând inflamarea căilor biliare. De asemenea, calculul poate deveni un factor favorizant pentru abcesele hepatice.

Diagnosticarea litiazei biliare

Pentru un diagnostic sigur sunt extrem de utile următoarele investigaţii paraclinice:

Important

*Informațiile prezentate pe pagină au caracter orientativ. Rezultatele intervențiilor variază de la o persoană la alta în funcție de sex, vârstă, condiția fizică etc. Veți primi o explicație detaliată, personalizată, privind beneficiile și riscurile intervenției în urma consultației cu Dr. Marius Fodor.