Chirurgie vasculara

Simptomatologia şi diagnosticarea varicelor – Posibile complicaţii în lipsa tratamentului adecvat

varice picioare, simptomatologie si diagnosticare

Varicele, aceste vase de sânge mari şi umflate care apar deseori mai ales la nivelul picioarelor sunt cauzate de faptul că valvele din interiorul venelor nu funcţionează corect. Acest fapt cauzează o curgere ineficientă a sângelui. Când varicele devin dureroase, umflate şi produc un disconfort considerabil, este nevoie de tratamentul acestora.

Iată care sunt simptomele cele mai des întâlnite ale varicelor şi modalitatea de diagnosticare şi tratament a acestora.

De cele mai multe ori, varicele nu provoacă dureri, doar în stadii foarte avansate, însă au ca rezultat un aspect inestetic care poate cauza o stimă de sine scăzută.

Cel mai des întâlnite simptome ale varicelor

Venele varicoase au un aspect răsucit, umflat şi bombat. De asemenea, ele au o culoare albăstruie sau violet închis, iar unii pacienţi pot prezenta şi senzaţii dureroase sau de picioare grele pe timpul nopţii sau după efectuarea de exerciţii fizice.

De asemenea, este important de menţionat faptul că o vătămare minoră la nivelul unei vene varicoase va avea drept rezultat o sângerare mult mai puternică decât în cazul vaselor de sânge sănătoase.

Cauzele cele mai frecvente ale varicelor – eficacitatea tratamentului cu abur

Cauzele varicelor, tratamentul cu abur picioare

Venele varicoase sunt extreme de deranjate atât din punct de vedere estetic, cât și din cel al simptomelor: picioare obosite, dureri, ȋnțepături, furnicături, sângerări și altele. Iată cele mai frecvente cauze ale varicelor și cea mai eficientă metodă de tratament disponibilă la ora actuală.

Varicele sau venele varicoase reprezintă acele vinișoare mai mari sau mai mici care pot fi asemuite cu o pânză de paianjen. Acestea pot afecta circa unul din cinci adulți, incidența fiind mai ridicată ȋn rândul persoanelor de sex feminin, mai ales cele care au vârsta de peste 50 de ani.

Venele menționate mai sus sunt mult mai proeminente comparativ cu cele normale, sănătoase. Acestea sunt dilatate, de culoare albăstruie și inflamate. Ele vor apărea la suprafața pielii, de cele mai multe ori fiind ȋntâlnite la nivelul membrelor inferioare, ȋn zona copaselor și a gambelor.

Este important de menționat și faptul că aceste vene varicoase se pot localiza chiar și la nivelul esofagului și al uterului. Cele de la nivelul anusului se numesc hemoroizi, acestea afectând, de asemenea, foarte multă lume – mai mult de un sfert din populația adultă.

Cauze frecvente și factori de risc

De regulă, prezența varicelor subliniază o problemă la nivelul sistemului circulator. Acesta include, bineȋnțeles venele, care au rolul esențial de-a coduce sângele spre inimă și la plămâni pentru oxigenare.

Posibile complicaţii ale hemoroizilor (3): Prolapsul hemoroidal

prolaps hemoroidal tratament

Prolapsul hemoroidal reprezintă alunecarea hemoroidului intern prin anus, în exterior, şi este una dintre cele mai neplăcute complicaţii ale bolii hemoroidale. Iată tot ce trebuie să ştii despre aceasta:

Simptomatologie

Prolapsul hemoroidal se manifestă diferit, pentru fiecare stadiu al afecţiunii:

• Hemoroizii de gradul II se pot retrage în absenţa vreunei intervenţii.
  • Hemoroizii de gradul III se pot împinge în anus.
  • Hemoroizii de gradul IV rămân în exterior, fără a putea fi introduşi în anus.
  • Există şi cazurile extreme, când hemoroizii de gradul IV prolapsaţi vor deveni strangulaţi sau trombozaţi.

Simptomatologia prolapsului mai poate include şi senzaţia de arsură sau mâncărime, sângerare, dureri puternice, toate acestea fiind cauzate de masa de ţesut inflamat care este externalizată.

Alte simptome presupun sânge de culoare roşie în scaun sau pe hârtia igienică, iar alteori incapacitatea de finalizare a mişcărilor intestinale.

Cauzele prolapsului hemoroidal

Cauzele afecţiunii implică încordarea din timpul tranzitului (provocată de diaree sau de constipaţie), sarcina, obezitatea, hipertensiunea arterială sau fumatul.

Încordarea din timpul eliminării scaunului cauzează tensionarea pereţilor anusului şi slabeşte ţesutul rectal, favorizând ruperea hemoroizilor.

Cheagurile de sânge prezente în venele apropiate de suprafaţa pielii pot cauza tromboză profundă

Studiile şi ultimele cercetări în domeniu au evidenţiat faptul că pacienţii cu tromboză venoasă superficială (care au cheaguri de sânge prezente în vasele sanguine apropiate de piele) pot dezvolta şi tromboză venoasă profundă care poate deveni ameniţătoare de viaţă.

Tromboza venoasă superficială este, de cele mai multe ori, o condiţie de sănătate asociată varicelor şi afectează, de regulă, membrele inferioare, însă se poate dezvolta şi în alte locaţii. S-a constatat existenţa mai multor factori de risc pentru această condiţie, iar majoritatea dintre aceştia sunt aceiaşi prezenţi şi în cazul trombozei venoase profunde:

Netratarea varicelor poate provoca hemoragii fatale

Studiile şi sondajele în domeniu au evidenţiat faptul că circa un român din doi, adică 45% din populaţia ţării, suferă de vene varicoase. Cele mai afectate sunt persoanele de sex feminin. Este foarte important de conştientizat faptul că varicele nu reprezintă doar o problemă de ordin estetic, fiindcă, netratate, pot provoca unele complicaţii extrem de grave.

Românii şi varicele

Acum 20 de ani, doar aproximativ 20% din populaţia României suferea de varice, iar faptul că numărul persoanelor s-a dublat până în prezent este de-a dreptul îngrijorător. Totuşi, acest lucru se întâmplă şi din cauza diagnosticării mai corecte din prezent şi a includerii oamenilor din zonele rurale în sondaje.

Însă, pe de altă parte, situaţia societăţii din prezent s-a schimbat mult, la ora actuală existând o mulţime de alte explicaţii pentru apariţia varicelor, în afară de cauza moştenirii genetice. Una dintre aceste cauze pentru care se dezvoltă varicele şi care sta la baza majorităţii personalor cu boala varicoasă este reprezenttată de sedentarism. Acesta a explodat, de-a dreptul, în ultimii ani, generaţii întregi de copii şi adolescenţi sau adulţi stând foarte multe ore în faţa calculatorului din motive de divertisment sau de muncă. Acesta este numai unul dintre motivele pentru care boala venoasă cronică (ce include şi multe alte patologii) a evoluat atât de rapid şi de uimitor.

Prevenţia varicelor: recomandări asupra stilului de viaţă

Varicele pot fi prevenite şi ne putem menţine frumuseţea şi sănătatea picioarelor, urmând câteva sfaturi şi modificându-ne stilul nesănătos de viaţă. Iată cele mai importante recomandări pentru prevenirea varicelor:

În cazul statului mult pe scaun:

Dacă locul de muncă implică petrecerea a prea mult timp pe scaun, este important să ne ridicăm la intervale de circa o oră şi să ne plimbăm câte 5 minute prin încăpere sau să efectuăm exerciţii fizice uşoare. Astfel, vom ajuta muşchii gambelor pentru a se contracta, revitalizând circulaţia sângelui la nivelul venelor.

Purtarea ciorapilor medicinali:

Ciorapii medicinali sau elastici pot fi găsiţi în farmacii şi au ca efect exercitarea presiunii asupra picioarelor care va diminua calibrul venelor şi va accelera întoarcerea sângelui. Aceştia mai au drept efect reducerea considerabilă a durerii şi o drenare a sângelui spre inimă.

Gimnastica:

Corpul se poziţionează pe spate, picioarele se ridică şi se sprijină pe un perete, iar, în numai 2 minute, sângele stagnant se va mobiliza catre inimă din venele umflate.

Diagnosticare şi tratament în cazul bolii hemoroidale

Stabilirea unui diagnostic precis este un lucru esenţial fără de care nici o terapie adecvată nu se poate aplica în vederea vindecării. Iată câteva informaţii utile legate de diagnosticarea hemoroizilor, evoluţia şi complicaţiile bolii, precum şi tratamentul acesteia:

Complicaţiile bolii hemoroidale

Odată ce boala hemoroidală s-a instalat, va apărea şi durerea care poate avea diferite manifestări:

• Durerea vie similară unei arsuri poate sugera o fisură anală sau chiar o tromboză asociată
  • Durerea care are un caracter pulsatil poate să semnifice asocierea unui abces perianal
  • Durerea care este continuă şi de o intensitate mare poate fi sugestivă pentru o tromboză hemoroidală acută.

Diagnosticarea bolii hemoroidale

Ce trebuie să ştii despre boala hemoroidală, cauzele, simptomele şi prevenţia acesteia

Boala hemoroidală sau hemoroizii reprezintă un subiect care ţine de intimitate, deseori considerat tabu. Află, în continuare, care sunt semnele acesteia şi cum poate fi această boală prevenită:

Ce sunt hemoroizii?

Hemoroizii desemnează dilataţiile varicoase ale venelor hemoroidale aflate în porţiunea superioară şi cea mijlocie a canalului din regiunea anală. Boala hemoroidală este destul de frecventă, întâlnindu-se la una din trei persoane, aceasta afectând într-o egală măsură bârbaţii şi femeile.

Complicaţii asociate varicelor: lipodermatoscleroza

Pentru o mare parte din populaţie, venele varicoase sunt doar o preocupare cosmetică, însă, în cazul altora, varicele pot provoca dureri asociate cu o stare de disconfort. Venele varicoase pot să semnaleze un risc major de probleme ale circulaţiei. Tratamentul acestora poate să implice măsuri de auto îngrijire la domiciliu sau chiar proceduri chirurgicale cu scopul eliminării sau închiderii venelor.

De multe ori, varicele pot duce şi la complicaţii mult mai grave cum ar fi afecţiunea numită lipodermatoscleroza. Iată câteva lucruri esenţiale legate de această complicaţie ce poate surveni în urma prezenţei varicelor:

Pagini

Subscribe to Chirurgie vasculara