flora microbiana

Antibioticele, tratamentele antiacid și obezitatea

Antibioticele şi tratamentele antiacid administrate pe perioada copilăriei sunt corelate cu un risc crescut pentru obezitate. Copiii cărora li se presciu antibiotice şi uneori, chiar şi tratamente antiacid ar putea fi expuşi la un risc crescut pentru a dezvolta obezitate în primii ani ai vieţii.

Aceste tipuri de medicaţii, mai ales dacă sunt consumate pentru perioade mai îndelungate de timp, sunt asociate cu creşterea în greutate, conform studiilor.

Compoziţia florei bacteriene intestinale este strâns legată de foarte multe aspecte ale sănătăţii organismului, inlcusiv de obezitate. Unele medicamente cum ar fi antibioticele sau tratamentele pentru acid pot altera tipul şi volumul florei bacteriene intestinale.

Pentru a analiza efectele expunerii copiilor la astfel de tratamente şi legătura cu obezitatea, experţii au studiat medicaţia prescrisă pentru 333.353 copii ale căror dosare medicale datau din perioada 2006-2013. Copiii aveau maxim 2 ani.

241.502 (72.5%) dintre copii au primit un antibiotic, 39.488 (sub 12%) au primit H2RA (supresoare de aciditate - antagoniști ai receptorilor de histamină 2), şi 11.089 (puţin sub 3%) au primit PPI (inhibitori de protoni) în această perioadă.

Conexiunea dintre flora microbiană intestinală şi greutatea corporală în exces

Conform studiilor, flora microbiană/bacteriană intestinală este strâns legată de managementul greutăţii corporale şi poate influenţa riscul pentru obezitate.

La sfârşitul anului trecut, în luna septembrie, BBC afirma faptul că anumite tipuri de bacterii din materiile fecale umane pot influenţa nivelul de grăsime periculoasă din organism. Articolul prezentat de BBC s-a bazat pe un studiu din Marea Britanie care a cercetat mostre provenite de la gemeni şi mai multe IMC-uri (indexuri de masă corporală) care evidenţiau diverse grade ale obezităţii.

Studiul a evidenţiat faptul că acele persoane care aveau o cantitate redusă a anumitor tipuri de bacterii prezente în materiile fecale, manifestau un risc crescut pentru obezitate. Această legătură a fost evidenţiată cel mai puternic în cazul grăsimii viscrale, stocată în cavitatea abdominală, în jurul organelor interne. Acest tip de exces ponderal este asociat cu un risc crescut pentru afecţiuni metabolice precum diabetul de tip 2 sau diverse boli cardiovasculare.

Studiul a mai demonstrat şi faptul că gemenii identici au o diversitate de bacterii similară în intestine, faţă de gemenii care nu sunt identici, faptul sugerând că aceste bacterii pot fi parţial transmise pe cale genetică. Acest lucru ar explica motivul pentru care, uneori, obezitatea se poate transmite de la parinţi la copii.

Subscribe to flora microbiana